Vandaag ga ik op bezoek bij publicist en beeldend kunstenaar Paul Dijkman in zijn atelier in Amsterdam. “Kom verder! Het loopt hier een beetje schuin, want we zitten nu op het voormalige podium van de oude Amsterdamse toneelschool,” vertelt Paul. 

Pauls atelier hangt vol met prachtige en kleurrijke schilderijen. “Mijn schilderijen laten de mystieke kant van het leven zien,” zegt hij. “Ik schilder graag de natuur en complexe beelden. Als er licht op aarde komt, begint er van alles te broeien en te leven. Denk bijvoorbeeld aan warrige struiken en bossen. Veel mensen houden juist van helder beeld, waarin alles netjes is. Dat geeft een gevoel van controle, maar op den duur gaat het vervelen. Juist het dwalen en zoeken is zo leuk.”

“Op mijn zestiende maakte ik mijn eerste schilderij,” vertelt Paul verder. “Ik heb het schilderij nog steeds, het hangt boven mijn bed.” Toch had Paul destijds een heel ander beroep voor ogen. “Ik heb de studie architectuur in Delft afgerond en een aantal gebouwen ontworpen, maar ik heb echt een ontzettende p. aan de rationele architectuur in Nederland en alle regels die hieraan verbonden zijn. Ik kwam er al snel achter dat de omgeving waarin je een gebouw neerzet, belangrijker is dan het gebouw zelf. En om een zo prettig mogelijke leefomgeving te creëren, moet stedenbouw maatschappelijk samengesteld zijn uit diverse structuren. In 1992 heb ik mijn eerste boek geschreven als protest tegen de rationele architectuur. Dit werd zo goed ontvangen dat ik meer boeken ben gaan schrijven. Momenteel ben ik bezig met een roman en herschrijf ik mijn boeken in het Engels.”

imageIMG 0702

“Elke ochtend schrijf ik, want dan is mijn hoofd nog fris en kan ik geconcentreerd werken. En ’s middags fiets ik naar mijn atelier om te schilderen. Mijn atelier is alleen erg donker en vooral in de winter is het daardoor lastig om te schilderen. Daarom ben ik opzoek gegaan naar volspectrum daglichtlampen. Toen ik de lampen kocht was ik bang dat het licht misschien te fel zou zijn, net zoals dat koude licht in ziekenhuizen, maar dat is absoluut niet het geval. Het is juist enorm prettig licht om onder te werken. Als ik mijn atelier binnenkom en de daglichtlampen aanzet, is het net alsof ik een zomerdag aanzet. Wat ook heel fijn is, is dat ik op ieder gewenst moment kan schilderen en niet afhankelijk ben van het licht en het weer buiten. Ik snap nu echt niet hoe ik ooit heb kunnen schilderen onder andere lampen.”

“Ik heb ook geëxperimenteerd met de daglichtlampen. Ik heb geschilderd met hele lichte kleuren die allemaal heel subtiel van elkaar verschilden. Ik wilde kijken in hoeverre het kleurverschil op te merken was onder de daglichtlampen en ik kon alles echt perfect zien.” Paul wijst naar het schilderij en vertelt verder over de ruimte: “Mijn atelier is een culturele plek waar ik culturele avonden en lezingen organiseer. In de toekomst hoop ik dit te kunnen voortzetten. Ook wil ik nog een reeks e-boeken uitbrengen in het Engels en hoop ik natuurlijk nog veel schilderijen te maken over de natuur en het mysterie van het leven - in mijn goed verlichte atelier.”

Meer kunstwerken van Paul Dijkman zien? Of meer weten over zijn publicaties? Kijk dan eens op zijn websites: www.atelierdijkman.nl en www.dijkmanarchitectuur.com 

De lampen op de foto's: True-light 58 watt

Tekst: Elise Spiering